Tuesday, May 13, 2008

I Still Believe


半年考。
K了首英语诗歌。
是忆赏、伊华苦心教出来的。
特别有所在的价值。
有点奇怪。
老师在这学期有在教吗?
我怎么都不知道?
The Road Not Taken
大意是劝我们说要相信自己所选择的。
选择了的那一条路
或许之后会后悔
可是既然清楚不能回头
就把路给走下去。
路,是人走出来的。

Two road diverged in yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler,long I stood
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other,as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood,and I─
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

~Robert Frost.


并不是没有心情好的时候。
偶尔也难过或者忧郁。
那些感觉,一点也不深刻;
那些喜怒哀乐,淡淡的,
以致于突然觉得自己的生命
整个空了。
空了。
那一次痛进骨里的经历
很潇洒地让我抛开
一些不值得我难过的事情,
只不过很讽刺地也抛弃了
一种不畏艰难勇往直前的心态。
直到有天醒来,
发现自己原来只是躯壳。
然后开始去思考关于” 活着”
一事的诸多问题。
想到了一直在乎我的人。
所以努力让自己好好活着。
至少在他们面前必须如此。
我不想给他们造成困扰。
可能在我潜意识里
他们都没有要帮我解决问题的责任。
也没有一个
说服我去让他们帮忙的理由。
一个也没有。
我不能说
我很了解你们。
因为连我自己
也不懂自己。
不过,
关于生命的动力
却是什么也找不到。
我以为可以在信仰中找到答案。
在这套逻辑中
我懦弱到连” 相信”
这一步也走不出。
我不敢拥抱上帝。
只能很肤浅地选择等待
一个有温度的拥抱。
当然我并没有等到。
我还是常常告诉自己
“向着阳光,影子就在自己身后”
其实阳光很刺眼,
陌生人就像无数的黑影,
擦肩而过。
我看不清楚他们的样貌,
也快要看不清楚自己。
就像乐说的
黑暗并不能造成阴影
光亮才能…


~龙

No comments: